Când hard discul este văzut ca RAW

Tocmai am avut neplăcuta surpriză să am probleme cu hard discul extern de serviciu. După cca. 4.550 de ore de funcționare am primit mesajul că hardul necesită formatare. Windows 7 64bit și Windows 10 64bit refuză să vadă externul. Paragon îl vede așa cum trebuie, dar nu am reușit să „transform” RAW în NTFS. Încerc să nu îmi pierd datele.

Dar cum s-a ajuns aici?

Ca orice chestie de genul, aflarea răspunsului 100% corect este aproape imposibil.

Eu folosesc un WD extern de 500 GB USB 3.0 pentru a salva și prelucra fotografiile și filmele înregistrate, pentru a nu uza hardul intern al laptop-ului. Ca orice fotograf care se respectă, fac backup așa, din când în când după chestii mai majore. În cloud, folosind Acronis True Image. Mai fac și un alt backup pe un alt hard extern. Numai că, așa cum este normal când este să se întâmple, ultimul backup în cloud a fost acum câteva zile, iar cel pe al doilea hard extern, acum o lună sau mai bine. Fiind căldură mare, am zis să lucrez în altă cameră, mai răcoroasă, la al doilea laptop cu Windows 10. Am luat hardul de serviciu și l-am folosit pe mașina cu Windows 10. Nu aveam decât să deschid fișiere, să le fac un crop, să le pun un watermark și să le salvez local Mai ceva banal cam greu în ziua de azi. Toate bune și frumoase. Termin treaba, vreau să deconectez hardul extern normal, prin intermediul binecunoscutei iconițe și ce să vezi? Windows 10 spune nu, că cică se accesează externul. Să mori tu? Păi am închis toate aplicațiile pe care le-am folosit pentru accesarea pozelor în cauză. Mai aștept, că doar nu dau hunii năvală. Dar… la fel. Dup cea de a treia încercare, deschis Task Managerul să văd dacă s-au închis toate programele alea folosite. Nici urmă de ele. Dar Windows nu și nu. Ce poți face în astfel de cazuri? Dai restart. Buuun. Facem restart, se vede externul bine mersi, aștept puțin timp până ce se încarcă toate aplicațiile din fundal, dau „eject” la extern și toate bune și frumoase.

Astăzi, duminică, de dimineață, pe răcoare, zic să mai prelucrez ceva imagini în vederea printului. La calculatorul cu Windows 7 64bit. Pornesc mașina ca de obicei. Deschid FastStone Image Viewer prin care vizualizez de regulă imaginile… Și zic să mai fac curat prin imagini, adică să copiez unele dintr-un loc în altul (ambele fișiere fiind pe extern). Primul lucru care m-a pus pe gânduri: unele imagini „vechi”, adică nemutate din locul lor de ceva vreme, nu mai sunt afișate corect sau cu un ditamai X roși. Măi să fie! Încerc deschiderea lor cu diverse programe de editare de imagine, chix. Atunci ce zic, hai să dau eject la extern și să îl reconectez. Reject-area a mers din prima. Problema a apărut la reconectare: Windows need to format the disk in drive bla bla… Bei, ești nebun? Dau reject, schimb cablul. O fi ăsta de vină, mi s-a mai întâmplat acum o săptămână cu un hard extern de 3,5 țoli, din cauza cablului. Aș, aiurea, nu este cablul. Pornesc disk managerul. Să îmi vină rău, externul prezent, dar format RAW. Mă uit prin programele pentru cazurile de urgență. Găsesc Paragon Hard Disk Manager™ 11 Suite. Bun. Îl pornesc, ce să vezi, externul bine mersi cu date pe el. Totul ok, de la denumire, sistem de fișiere (NTFS), primar, spațiu ocupat, spațiu liber. Problema este că programul îmi vede hardul, dar nu poate accesa datele. Am încercat apoi cu Acronis. La fel, vede hardul ca atare, dar nu și datele.

Caut pe net, cum ar trebui să facă toată lumea. Găsesc diverse soluții, dar deși la început reticent, aleg testdisk-7.1-WIP. Instrucțiunile de cum se poate folosi le-am luat de aici. Am încercat metoda descrisă, nu a funcționat. Dar… testdisk mai poate ceva: recupera fișierele. Așa că am dat fuga la Altex (nu că îi fac reclamă, dar este cel mai aproape de casă) și am cumpărat un hard disk extern ți am început lungul drum de copiere a fișierelor. Trebuie să recunosc, durează foarte mult, mai ales că vorbim de aproape 500 GB de date. Partea nasoală este că trebuie să verific și imaginile, pentru că, așa cum am spus, unele din acestea erau corupte. Pe acestea le-am extras din backup-ul online/cloud.

Pentru că este un proces anevoios, am monitorizat temperatura și starea hardurilor cu CrystalDiskInfo. Culmea, acest utilitar nu vede nimic în neregula la externul cu probleme.

Recuperarea a durat cca. 9 ore. 9 ore pentru cca. 407 GB.

Am continuat cu recuperarea fișierelor, care a decurs cum nu se poate mai bine. Adică nici un fișier cu probleme. Asta în prima fază.

După ce am reușit în sfârșit să recuperez tot ce am vrut, am închis programul de recuperare (testdisk) și am dat „Eject” hardului extern cu probleme. Dacă până la faza cu recuperarea am încercat tot ce am putut găsi pentru a îl face să fie văzut de Windows ca și până la apariția problemei, am zis să îl formatez. Pentru asta am cuplat hardul extern și am așteptat să apară mesajul de format, care nu s-a lăsat așteptat. Am ales un ”Quik format” care a durat într-adevăr foarte, foarte puțin. Ca să fiu sigur că nu sunt probleme fizice, am dat un check disk. Mai întâi cel scurt/rapid, după care pe cel lung, cluster cu cluster. Să fiu sincer, mi s-a făcut milă de săracul hard disk, a ajuns ca și temperatură la 50°C…

Pentru că verificarea a durat câteva ore, în acest timp am trecut la migăloasa muncă de verificare a imaginilor extrase. Am găsit câteva pe care a trebuit să le extrag din cloud. Noroc cu serviciul de salvare Acronis. Merită fiecare bănuț.

Să revin la rezultatul scanării cluster cu cluster: nici o problemă detectată. Așadar, după umila mea problemă, a fost vorba de o eroare de soft. Bănuiesc Windos-ul 10. Până să folosesc hardul extern pe un sistem Windows 10 nu am avut probleme cu el. Faptul că verificarea hard nu a dat nici o eroare… Și că NU am scos externul aiurea din portul USB… Nu a fost supus unei întreruperi de comunicare în timpul unei scrieri sau citiri…

Acum îl folosesc pentru salvare și redarea de filme. Măcar nu voi pierde alte date dacă ar fi să se întâmple din nou.

***

Pentru că TestDisk mi-a salvat datele de pe hardul extern nerecunoscut de sistemul de operare, cred că merită un pic de atenție.

În primul rând, este un software OpenSource, licența fiind una GNU General Public.

La ce este bun TestDisk-ul? A fost proiectat în principal pentru a ajuta în recuperarea partițiilor pierdute și/sau să facă discurile nebootabile din nou bootabile, dacă aceste „erori” sunt cauzate pe plan software (viruși sau erori umane, cum ar fi ștergerea accidentală a Partition table).

Merită să vă puneți un semn de carte la următoarele linkuri:

TestDisk
TestDisk pas cu pas
Descărcare TestDisk

În TestDisk pas cu pas găsiți informații foarte utile ce este de făcut când există probleme.

De reținut: NU FORMATAȚI NICIODATĂ HARDUL CARE ARE PROBLEME ÎNAINTE DE ÎNCERCA REMEDIEREA ACESTUIA. Dacă este vorba din păcate de probleme hardware, atunci șansele de recuperare scad foarte mult. Dar chiar și în astfel de cazuri… recuperarea de date merită încercată.

***

Acronis – unul dintre cele mai bune soluții contra-cost existente pe piață pentru utilizatorii casnici. Testat de mine de cca. 4 ani! Preferatul meu dintre toate produsele: Acronis True Image cu subscripție, spațiu cloud de 1 TB. Acum trebuie să recunosc, cei aproape 100 de Euro nu sunt de colea, dar… cine ține la datele sale și nu are 100% încredere în soluțiile hardware…

Versiunea actuală de Acronis este ușor de folosit, interfața este intuitivă (deși țin minte cum utilizatorii nemți nu erau prea fericiți cu schimbarea interfeței de acum câțiva ani). Configurarea pentru backup în cloud este simplă, atenție doar să alegeți cel mai apropiat server și să setați eventualele programări, modul de curățare a fișierelor salvate în cloud, parolă backup și cel mai important performanță și rețea, de aceste două setări depinde viteza de urcare în cloud a fișierelor.

 

One thought on “Când hard discul este văzut ca RAW

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.